TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Isnin, 9 Januari 2012

BAHANA BERPESAN-PESAN KEPADA KEBENARAN

Views

Demi masa! Sesungguhnya manusia dalam kerugian - kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran. ( Ayat 1 – 3 : Surah al-‘Asr )
Dunia mengasingkan manusia kepada dua golongan.
Pertama adalah yang beriman dan beramal salih serta mengajak kepada kebenaran dan kesabaran.
Kedua adalah yang kufur dan menolak kebenaran.
Rasulullah s.a.w bersabda:
Dunia menjadi penjara kepada yang beriman dan menjadi syurga kepada yang kufur (Hadis Riwayat Muslim)

Mungkin nasib yang menimpa Datuk Dr. Hassan Ali bersesuaian dengan Firman Allah dan Sabda Nabi Muhammad S.A.W dalam ayat dan hadis diatas. Orang yang berpesan-pesan kepada kebenaran di jatuhkan hukuman padahal satu ketika dahulu beliau seorang ulama yang amat di sanjungi dalam perjuangan parti Politik Pas. Tetapi kini hanya disebabkan beliau berpesan-pesan kepada kebenaran beliau dipecat menjadi ahli Pas. Jika sebelum ini beliau berpesan-pesan kepada kebenaran mengenai Adat-istiadat Melayu dan Hal Ehwal Agama Islam beliau dilucutkan jawatan daripada menjadi Exco Kerajaan Negeri Selangor. Dan kelmarin apabila beliau berpesan-pesan kepada kebenaran supaya orang ramai tidak terlibat dengan Demo 901 Anwar Ibrahim hukuman lebih parah dikenakan.
Mungkin benar Dunia ini Penjara kepada yang Beriman dan Syurga kepada yang Kufur, jika tidak masakan Anwar Ibrahim boleh terlepas hukuman penjara atas tuduhan meliwat pembantu peribadinya.
Apa yang pasti Surah Al-Asr (1-3) mendidik kita supaya Berpesan-pesan kepada Kesabaran kerana Sabar itu sebahagian daripada Iman kerana Demi Masa Sesungguhnya Manusia itu Dalam Kerugian kecuali orang-orang Beriman dan Beramal Soleh dan mereka pula Berpesan-Pesan dengan Kebenaran dan Berpesan-pesan kepada Kesabaran!!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih