TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Selasa, 27 Disember 2011

OMBAK RINDU

Views
Masih belum terlewat walaupun agak terlambat menonton cerita Ombak Rindu ini. Walaupun di pawagam, tayangan sudah habis dan di antara pawagam yang akan menamatkan tayangan Ombak Rindu pada hari Khamis nanti, tetapi tiket tetap 'sold out'. Jika tidak ditempah awal belum tentu dapat menonton pada waktu yang diidamkan. Apa yang pasti Ombak Rindu memang sedih dan meruntun jiwa setiap penonton.
Agak terkejut juga  bila membaca komen tulisan ALI ATAN yang mengambarkan bahawa Ombak Rindu hanya FILEM MURAHAN yang banyak menayangkan aksi yang menghairahkan dan menjadikan watak utama Izzah yang bertudung sebagai watak perempuan melayu Islam yang pasrah dan tidak berdaya mungkin sebagai MURAH sedangkan apa yang hendak disampaikan adalah bertujuan HIBURAN dan secara tidak langsung mengambarkan REALITI kehidupan. Cuma kadang kala kehidupan realiti ada yang mampu dipaparkan dan ada yang terpaksa diselindungkan.  
Mungkin disebabkan pengarah filem tersebut Osman Ali berjaya membuat filem itu ditonton berulangkali dan menjadi bualan ramai, maka ada di antara pengkritik filem melihat Ombak Rindu dari sudut yang negatif dan murahan sedangkan REALITI kehidupan bukan semua watak kehidupan setiap manusia mampu menjadi HERO atau HEROIN dan jika ada insan yang ditentukan nasibnya seperti Izzah, apa pilihan yang dia ada, memilih yang HALAL sebagai isteri tetapi dinafikan haknya atau terpaksa menjalani kehidupan yang HARAM sebagai perempuan pelayan di Kelab Malam.
P/S: Tertarik dialog Mila pada Izzah
"Redha itu Ikhlas...Pasrah itu menyerah"
Kepada wanita yang diberi jodoh dan di anugerahkan zuriat adalah insan yang paling bertuah didunia kerana mendapat haknya yang halal dan diangkat martabat (sisi tuhan dan manusia) dan watak Izzah adalah contoh REDHA dalam perjuangan untuk memperoleh yang halal dan juga haknya walaupun terpaksa PASRAH pada ketentuan nasib yang menimpanya!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih