TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Isnin, 10 Jun 2013

AKTA DERHAKA WAJAR DILAKSANA

Views
KUALA LUMPUR 9 Jun - Cadangan penggubalan Akta Derhaka wajar dilaksanakan segera kerana undang-undang khas tersebut tidak bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Presiden Gagasan Melayu Perak (GMP), Datuk Seri Mohd. Hilmi Ismail berkata, akta itu dapat memperkukuhkan kedudukan dan kedaulatan Yang di-Pertuan Agong dan raja-raja Melayu.
Menurutnya, Seri Paduka dan raja-raja Melayu perlu dilindungi daripada terus dihina dan dicaci, khususnya oleh mereka yang semakin lupa asal-usul.
"Segelintir rakyat yang suka menghina perlu membaca kembali sejarah asal-usul mereka bahawa tanpa persetujuan dan ehsan daripada raja-raja Melayu, tidak mungkin bangsa lain dapat hidup selesa di sini.
"Saya yakin majoriti orang Melayu dan warganegara Malaysia akan menyokong cadangan mewujudkan Akta Derhaka supaya hukuman lebih tegas dapat dikenakan kepada mereka yang secara sengaja menghina raja-raja Melayu," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.
Beliau mengulas cadangan Datuk Mohd. Noor Abdullah agar Akta Derhaka diwujudkan bagi membendung gejala menghina institusi diraja.
Bekas Hakim Mahkamah Rayuan itu turut mencadangkan hukuman minimum kepada pesalah jenayah menderhaka kepada raja itu nanti mestilah ditetapkan tidak kurang daripada dua tahun penjara.
Dalam pada itu, Presiden Persatuan Kontraktor Melayu Malaysia (PKMM), Datuk Mokhtar Samad turut bersetuju agar Akta Derhaka itu digubal segera.
Tegas beliau, undang-undang tersebut dilihat perlu pada masa sekarang memandangkan ada rakyat yang semakin berani menghina raja-raja Melayu secara terbuka.
"Jika ada undang-undang yang lebih tegas sudah pasti gejala itu dapat dibendung daripada terus berulang pada masa hadapan," ujarnya.

Sumber : Utusan Malaysia 10/6/13



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih