TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Jumaat, 2 Mac 2012

40 INDIVIDU PALING KAYA DI MALAYSIA BUKTI DASAR KERAJAAN BERJAYA

Views
 Sumber: Berita Harian: 2 Mac 2012
Berita Harian 2 Mac 2012: NILAI gabungan kekayaan 40 individu paling kaya di Malaysia tahun lalu meningkat sebanyak AS$2.3 (RM7 bilion) kepada AS$64.4 bilion (RM192 bilion) daripada tahun sebelumnya, demikian mengikut senarai terbaru majalah kewangan dan perniagaan Forbes.
Bilangan rakyat negara ini yang berada dalam kelompok individu dunia yang mempunyai kekayaan lebih AS$1 bilion (RM3 bilion) juga bertambah kepada 11 daripada 10 tahun sebelumnya. 
Secara keseluruhannya, 21 daripada jutawan Malaysia dalam senarai itu menyaksikan kekayaan mereka meningkat, 12 menyusut, manakala dua orang tidak berubah.
Tahun ini, nilai bersih minimum yang diperlukan untuk layak dalam senarai itu ialah AS$155 juta (RM465 juta), meningkat daripada AS$125 juta (RM375 juta) tahun lalu. 
P/S: Dalam tempoh 54 tahun kemerdekaan yang bakal menjengah ke 55 tahun pada tahun ini (melebihi stengah abad) sudah puluhan penduduk Malaysia berjaya menempatkan diri sebagi individu paling kaya dengan jumlah kekayaan mereka mencecah ratusan billion Ringgit Malaysia dibawah pimpinan kerajaan Barisan Nasional dan UMNO melalui Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan sejak puluhan tahun yang lalu. Mungkin jika di lihat dari bilangan PULUHAN, angkanya agak kecil jika dibandingkan dengan jumlah penduduk rakyat Malaysia yang mencecah JUTA bilangan, tetapi itu lebih baik daripada tiada langsung sehingga memaksa rakyat mencari kekayaan di luar negara. Dan tidak mustahil kekayaan yang dimiliki ini bakal hilang dengan sekelip mata jika salah membuat percaturan dan perkiraan. Bak kata  pepatah ada mengatakan  
'It may take nearly a hundred years to build a stability nation but a few seconds to destroy it"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih