TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Khamis, 12 Januari 2012

LAYAKKAH MAAF SI ANWAR IBRAHIM PADA SI SAIFUL

Views
Saya memaafkan orang yang memfitnah saya. (Sinar Harian: 11 Jan 2012)
Begitulah lafaz yang di buat oleh Anwar Ibrahim selepas beliau di bebaskan daripada pertuduhan liwat beliau terhadap Saiful Bukhari!
Persoalannya adakah layak beliau memaafkan atau layakkah maaf beliau diterima kepada seseorang yang telah beliau aniayai????
Bukti tidak kukuh tidak bermaksud beliau tidak melakukan perlakuan tersebut cuma bukti tidak kukuh untuk menyabitkan beliau bersalah. Dan jika benarlah perlakuan itu terjadi adakah tuduhan yang dibuat oleh Siteraniaya di anggap sebagai satu Fitnah. Sedangkan yang teraniaya sudah pun bersumpah laknat untuk menyucikan dirinya pada setiap tuduhan yang beliau buat yang bermaksud apabila beliau bersumpah laknat beliau tidak lagi memerlukan kemaafan daripada Anwar Ibrahim kerana pergantungan beliau kini hanya kepada Allah. Jika beliau salah laknat akan menimpa beliau dan maaf daripada si tertuduh sudah tidak diterima pakai lagi. Laknat di sini bermaksud tiada rahmat lagi kepada beliau dan sudah tentu jauh sekali kemaafan dari Allah S.W.T. Dan jika tiada lagi kemaafan daripada Rabb pencipta alam semesta apakah hebatnya kemaafan daripada seorang manusia yang diciptanya???
Yang menimbulkan persoalan adalah kepada Anwar Ibrahim..yang tidak yakin pada hukum Allah dan lebih yakin pada hukum mahkamah sivil dan menjadikan mahkamah rakyat sebagai benteng beliau. Jadi jika mahkamah dunia mengatakan beliau tidak bersalah adakah layak maaf tersebut diterima sedangkan si teraniayai ini telah menyerah terus untung nasibnya pada Tuhan yang maha kuasa????
P/S:Siapa yang membantahmu tentang kisah Isa sesudah datang ilmu (yang meyakinkan kamu), maka katakanlah (kepadanya): “Marilah kita memanggil anak-anak kami dan anak-anak kamu, isteri-isteri kami dan isteri-isteri kamu, diri kami dan diri kamu; kemudian marilah kita bermubahalah kepada Allah dan kita minta supaya la’nat Allah ditimpakan kepada orang-orang yang dusta (Al-Imran:61)
Iktibar dan fiqh ayat:
Hamka berkata: “Mubahalah ialah bersumpah yang berat.
Muhammad Quraish Shihab berkata: "Soal mubahalah, akibatnya sangat fatal”.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih