TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Khamis, 15 September 2011

JANGAN POLITIKKAN KEDAI RAKYAT 1 MALAYSIA

Views
Kenyataan Ketua Pegawai Eksekutif The Lion Group, Tan Sri William Cheng yang mempertikai kononnya peniaga-peniaga runcit di bawah naungan Gabungan Dewan Perniagaan Perindustrian Cina (ACCIM) akan terjejas dengan tawaran harga  oleh Kedai Rakyat 1 Malaysia yang menawarkan 250 jenis barang runcit dipasarkan di bawah harga pasaran semasa boleh menjejaskan perniagaan runcit yang lain. Cheng juga berkata kerajaan perlu berlaku adil dengan membekalkan produk harga patut yang sama kepada 30,000 kedai runcit sedia ada.
Kenyataan beliau ini dikecam oleh Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) iaitu Presiden Dewan Ekonomi Sosial Muslim Malaysia (DESMMA) Mohd. Fazil Abdullah kerana kenyataan Cheng ini hanya menunjukkan sikap pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan objektif penubuhan kedai tersebut.
"Apa salahnya kita sama-sama membantu rakyat berpendapatan rendah di negara ini untuk menikmati harga barang yang murah di kedai runcit. Dengan itu barulah nampak semangat 1 Malaysia dan semangat patriotik semua kaum di negara ini tanpa mementingkan diri" ujar beliau.
P/S: Minggu lepas Telco telah mengejutkan semua pihak mengenai kenaikan caj 6% sim kad prabayar sehingga memaksa kerajaan untuk campur tangan, dan hari ini Ketua Pegawai Eksekutif The Lion Group pula mempertikaikan Kedai Rakyat 1Malaysia boleh menjejaskan perniagaan runcit terutama kepada Gabungan Perniagaan Perindustrian Cina (ACCIM). Di mana semangat 1 Malaysia dan patriotik bangsa lain malah tidak langsung menyokong kerajaan dalam membantu meringankan beban rakyat yang berpendapatan rendah.

1 ulasan:

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih