TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Isnin, 19 September 2011

RAMALAN PRU KE13

Views
Bilakah PRU ke 13 akan diadakan? Apakah pada NOVEMBER atau DISEMBER? 
Apa yang pasti Datuk seri Najib amat menyukai Nombor 11 kerana nombor tersebut dekat dihati beliau, tetapi 11 yang mana masih lagi menjadi Tanda Tanya yang menimbulkan persoalan dan pertimbangan pemerhati-pemerhati politik!!
Berikut adalah analisis yang dibuat oleh Pengarng Sinar Harian (19 Sept 2011):

Jangkaan tarikh keramat PRU 13 jatuh pada 11 FEBRUARI 2012 (Sabtu)
Tarikh Penamaan Calon akan jatuh pada 28 JANUARI 2012 dengan 14 hari tempoh berkempen
Daripada segi sejarah, secara purata jarak diantara PRU adalah sekitar 4 TAHUN 4 BULAN
Hanya PRU ke 4 pada 24 Ogos 1974 melebihi tempoh matang (5 tahun 3 bulan) berikutan tragedi 13 Mei 1969
Jarak Paling Rapat PRU ke 6 pada 22 April 1982 (3 tahun 8 bulan) setelah PRU  5.
Hayat pada penggal ini sudah mencapai 3 TAHUN 5 BULAN pada September ini. Najib pasti inginkan PRU diadakan lebih cepat kerana mandat yang digunakan kini adalah mandat Perdana Menteri sebelumnya, Tun Abdullah Ahmad Badawi.


KENAPA 28 JANUARI - 11 FEBRUARI 2012
PERTAMA: 28 Januari - 11 Februari merupakan window atau tingkap terluang yang bermaksud tiada sambutan atau peristiwa besar kecuali 5 Februari, Maulidur Rasul. Lain-lain tarikh selepas itu memerlukan pertimbangan berbeza kerana semakin hampir tempoh memerintah berakhir semakin tinggi risiko percaturan politiknya!!

KEDUA: Parlimen biasanya akan dibubarkan selepas persidangan dan sekiranya minggu persidangan berakhir Disember digunakan oleh Najib untuk membubarkan Parlimen ini bermakna PRU akan diadakan dalam tempoh 60 hari selepas itu.

KETIGA: Persediaan BN sendiri kerana Perhimpunan Agung UMNO akan berlangsung pada 29 November - 3 Disember 2011. Parti-parti komponen pasti bergelut untuk mengadakan persidangan masing-masing dan pasti Persidangan Agung UMNO nanti, fokus utama tentu terarah kepada PRU dan Datuk Seri Najib pasti akan membuat beberapa pengumuman yang mungkin mengejutkan seperti 'Pemansuhan ISA' tidak terjangkau dek akal sehingga ia diumumkan
Yang pasti banyak faktor yang jika dilihat tidak memungkinkan PRU ke 13 diadakan pada hujung tahun ini.....antaranya:

1)Musim Haji  (kumpulan pertama akan bertolak pada 29 September dan akan kembali seawal pertengahan November nanti seterusnya sehingga akhir November atau awal Disember
2)Cuti panjang sekolah bermula 18 November 
3)November dan Disember adalah bulan yang cuacanya tidak menentu, biasanya di Pantai Timur akan mengalami musim tengkujuh.

P/S: Ini sekadar ramalan kerana yang empunya badan sahaja yang dapat memutuskan bila tarikh keramat itu sesuai diumumkan tetapi sebagai jentera parti petanda-petanda ini perlu di jadikan sebagai 'guideline' untuk memperkemaskan ikatan yang mana masih lagi belum kejap atau ada yang terungkai supaya PRU kali ini tepat mencapai sasaran.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih