TiaDa KaTa SeiNdaH BaHAsA...SelamAt DaTanG ke PenaMaNja.BloGsPot.CoM

Selasa, 28 Ogos 2012

DEVIL MAHATHIR ATAU SYAITAN NIK AZIZ

Views

PETIKAN DARIPADA KATA-KATA TUN MAHATHIR 

24. Better the devil you know than the angel you don’t.
"This is the shortened form of the full idiom, 'better the devil you know than the devil you don't', and means that it is often better to deal with someone or something you are familiar with and know, even if they are not ideal, than take a risk with an unknown person or thing." (Petikan daripada FB Dr. Asyraf Wajdi Dusuki)
 
"Lebih baik berurusan dengan syaitan yang anda kenal daripada malaikat yang anda tidak kenali"
"Ini adalah  satu bentuk pepatah yang dipendekkan daripada ungkapan penuh, 'lebih baik syaitan yang anda tahu daripada syaitan yang anda tidak tahu', yang bermaksud bahawa lebih baik untuk berurusan dengan seseorang atau sesuatu yang sudah anda biasa kenali dan ketahui, walaupun mereka tidak sesuai, daripada mengambil risiko dengan orang atau benda yang belum anda kenali dan ketahui "
Lihatlah betapa baghalnya Pemimpin Parti Pakatan Rakyat, apabila sindiran sinis Tun M di dalam pepatah Inggeris di salah ertikan sebagai seruan kepada ajakan memilih syaitan. Hanya disebabkan oleh perkataan 'devil'  dan   'angel' yang diguna pakai. Ia sebenarnya merujuk kepada sikap dan perangai pemimpin di kalangan parti politik terutama kepada pemimpin parti pembangkang yang berlagak alim dan ulama seperti 'malaikat' tetapi sebenarnya perangai tidak ubah seperti 'syaitan'.
Ungkapan Tun M ini ditujukan kepada sikap kepura-puraan pemimpin Pakatan Rakyat yang tidak segan silu menaikkan taraf mereka setaraf Nabi, Imam Mahdi dan Khalifah Umar Abd Aziz. Sedangkan dalam masa yang sama menjadi saluran dan platform kepada LGBT bertapak di Malaysia. Apa tidak bertapaknya budaya LGBT ini, kalau dah pemimpin utamanya adalah pengamal tegar seks bebas menyonsang di Malaysia. Pengikutnya apa lagi bertaburanlah bergembira, cuma tidak dapat dirasmikan sebagai amalan baru budaya hidup selagi tampuk pemerintahan belum berada di tangan.
Itulah apabila hendak diwujudkan PPSMI di Malaysia di tentang, ingatkan dah bijak sangat berbahasa omputeh sehingga takut anak bangsa tak reti bercakap melayu. Bila Tun M keluarkan perkataan 'sarcastic' 'Devil n Angel' semua dah pakat-pakat melatah kata Tun M pemuja syaitan. Sedangkan diri sendiri sudah dipengaruhi syaitan tidak pula mahu mengaku. Bukankah sifat Syaitan tamakkan kuasa. Kerana tamakkan kuasalah hukum hudud boleh di tawar menawar samaada wajib atau tidak dilaksanakan jika Pakatan Rakyat  memerintah di kemudian hari. Mana tidaknya, bapak segala 'devil' telah berfatwa 'langkah mayat saya dulu' lalu si 'angel' yang berserban pun terpaksa mencari akal, salahkan UMNO kerana tidak mahu laksanakan hudud. UMNO juga yang dipersalahkan dalam isu hudud sedangkan hudud adalah manifesto Pas untuk mewujudkan Pemerintahan Negara Islam. Nak buat macammana UMNO juga dimomokkan sebagai 'devil' oleh parti Pakatan Rakyat. Sedangkan 'devil' inilah yang telah menzahirkan sebuah negara yang aman, damai dan bebas dihuni oleh penduduk pelbagai lapisan kaum sejak merdeka. Rakyatnya cukup makan, tidur lena dan bebas mencari rezeki dan menambah zuriat  dalam suasana yang cukup tenteram dan selesa.
Maksud yang ingin disampaikan oleh Tun M cukup mendalam dan cukup sinis supaya rakyat berfikir bahawa kerajaan yang selama ini cukup berjasa sehingga sudah dilupai jasa-jasanya kerana dianggap sebagai tanggungjawab, mungkin lebih baik, daripada pembaharuan yang belum diketahui apa yang ingin dibaharukannya. Mungkin kelihatan manis di dengar pada waktu sekarang tetapi pahit ditelan apabila sudahpun merasainya. Sebelum terlambat, berfikirlah dengan bijak sebelum membuat keputusan dan pilihlah dengan tepat. Mungkin bidalan ini mampu membantu kita berfikir dengan waras dalam membuat sebarang keputusan:-
Its better the devil you know than the angel you do not know'!!!!

Mursyidul Am Pas, Nik Aziz Nik Mat boleh lupa tetapi pena dan kertas tidak mungkin bisa melupakan kata-kata Mursyidul Am Pas pada tahun 1999 seperti berikut:-
"Siapa yang hendak tolong Kerajaan Islam, kami sebagai pemimpin Islam mesti terima sama ada DAP, MCA dan MIC. Kalau nak tolong mengapa kita tolak. Jika DAP ikhlas nak tolong PAS, saya terima. Usahkan DAP, SYAITAN PUN SAYA TERIMA."
Bagaimana ingin diterjemahkan maksud Nik Aziz itu, ia bukannya satu ungkapan atau pepatah yang dipetik daripada bidalan tetapi ianya adalah satu PERNYATAAN yang keluar dari hati yang mengambarkan sendiri maksud dan kehendak pemilik hati tersebut.  Jika hati tersebut mengatakan SYAITAN pun pasti diterima bermaksud pemilik kata-kata tersebut tidak kisah bersekongkol dengan syaitan asalkan hasrat dan hajat yang diinginkan tercapai. Dan sekarang tuhan dah makbulkan kata-kata Nik Aziz ini. Bersahabat dengan syaitan pasti tinggi nilai harga yang perlu dibayar. Dan yang pasti Hudud pun sudah tergadai dan golongan ulama pun sudah menyisihkan diri samaada dihambat keluar atau pun dengan rela hati. Yang tinggal kini hanya bapuk-bapuk yang terpaksa menjilat kaki tuan-tuan 'syaitannya' agar niat awal untuk berkuasa masih lagi bersisa. Itulah nasib bila tersalah kata kerana setiap kata umpama doa sekali dimakbulkan, natijahnya amat besar pada prinsip dan perjuangan yang kelihatan semakin hilang arah dan tujuan. Malah bala pula yang menimpa!!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Semua Komen Amat Dihargai. Terima Kasih